Oude games komen terug dankzij crowd funding

Het concept crowd funding heeft het afgelopen jaar voor flink wat opwinding gezorgd bij de oudere gamers. Veel uitgevers van computerspellen zien namelijk weinig heil meer in oudere games en zij richten zich het liefst op online spelletjes en spelletjes met een bekende formule die zich al heeft bewezen.

Voor developers die minder populaire genres, een vervolg op een oude game of gewoon een originele game willen maken is er volgens uitgevers geen plek meer. Het gevolg hiervan was dat bijvoorbeeld adventure games een stille dood leken te sterven. Gelukkig bleek dit jaar dat niets minder waar is en minder populaire genres, originele games en sequels op classics hebben weldegelijk nog een kans.

Een aantal developers van oude classics is namelijk naar de crowd funding website Kickstarter gegaan en is daar een project gestart. Na het starten van een project, kan het door alle bezoekers van Kickstarter bekeken worden op de site en alle informatie over het project, het benodigde budget en de beloning voor de investering kunnen op de site gevonden worden. De bezoekers kunnen vervolgens zelf bepalen of en hoeveel zij willen investeren in het project.

Kickstarter blijkt een enorm succes en een aantal developers kwam aan het begin van dit jaar in het nieuws nadat zij succesvolle projecten op Kickstarter hadden gelanceerd. Zo kwam Tim Schafer eerder dit jaar in het nieuws met zijn Double Fine Adventure toen hij naar een bedrag van 400.000 dollar op zoek was maar in totaal ruim 3.3 miljoen dollar ophaalde.

Enkele andere projecten behaalden ook een groot succes, zo haalde een project dat een vervolg op het oude Wastelands wilde maken ruim 2,9 miljoen dollar op nadat het beoogde budget op 900.000 dollar werd gezet. Een ander voorbeeld is Project Eternity dat binnen 24 uur al het beoogde budget van 1,1 miljoen dollar haalde en op dit moment op 1,7 miljoen dollar staat (met nog 26 dagen te gaan).

Laten we hopen dat crowd funding een einde kan maken aan de afwezigheid van originele games en dat het oude klassiekers kan terugbrengen. Uitgevers durven geen risico meer te nemen, maar dankzij crowd funding kunnen fans nu zelf investeren in de games die ze willen zien.

Bron: macgasm.net