Mode of kunst? De nieuwe iPad Mini

Apple is een leider, geen volger, de befaamde voormalige CEO Steve Jobs dacht out-of-the-box, in plaats van er in proberen te kruipen. Apple is kunst, alles wat volgt is slechts mode. Zo kijken velen tenminste graag aan tegen de Amerikaanse technologie gigant uit Cupertino. Maar aan het eind van deze week ligt er een nieuwe Apple product in de schappen dat rammelt aan deze zwart-witte visie, en daarom zowel stof doet opwaaien als enorm veel aandacht trekt: de iPad Mini.

Jaren geleden al riep Steve Jobs dat tablet PC’s kleiner dan Apple’s iPad geen schijn van kans maakten ooit een succes te worden. En bijna twee jaar lang leken de cijfers hem gelijk te geven: de iPad domineert de tablet markt, en concurrenten proberen vanalles – dus ook tablets met een kleiner scherm – om voet aan de grond te krijgen.

En wat menigeen al eerder vermoedde, maar nog meer mensen niet voor mogelijk hielden is dus nu gebeurt: ook Apple laat zich verleiden tot het maken van de tablet kleiner dan de eigen iPad, de iPad Mini. Maar waarom dan?

Natuurlijk, er zijn wel degelijk tablet modellen andere dan de iPad die bescheiden commercieel succes kennen. Recent zagen we Google’s eigen Nexus 7, waarvan er per maand aardig wat over de toonbank schijnen te gaan. Is dat dus de reden dat Apple zich ook op de ‘kleinere tablet’ markt begeeft?

Veel kleine tablets zijn niet alleen kleiner, maar ook nog eens een stuk goedkoper. Zo bieden ze voor veel consumenten een betaalbaar alternatief voor de duurdere iPad modellen. Is de iPad Mini dus een poging van Apple om consumenten een goedkoper alternatief te geven voor de duurdere grotere iPad?

Dit zijn allemaal vragen waarover het prettig speculeren is. Definitieve antwoorden zijn lastiger te krijgen helaas. Het lijkt alsof alle bovengenoemde factoren een klein beetje meespelen. Tenslotte wil Apple natuurlijk graag succes hebben op de markt voor kleinere tablets – maar Apple zou nooit tevreden zijn met de verkoopaantallen die concurrerende fabrikanten tot nu toe behaalden. En natuurlijk wil Apple graag een breder publiek aanboren dan de mensen die 500 euro of meer kunnen betalen voor een mooi stukje speelgoed – maar de prijs van de iPad Mini is zodanig dat je niet kunt stellen dat Apple op prijs probeert te concurreren.

Al met al is de iPad Mini gewoon de iPad Mini: duurder dan andere kleine tablets, maar ook van een aanzienlijk hogere kwaliteit. Steve Jobs leeft niet meer, maar misschien zou hij de iPad Mini brengen met een cynische glimlach naar de concurrentie: ‘zó doe je dat!’ zou hij zeggen. En zo kunnen we zeggen dat Apple leidt, ook als ze een beetje volgt – een beetje mode, een beetje kunst.